Joanna Bielawska to jeden z najwyraźniejszych i najważniejszych głosów damskich trójmiejskiej alternatywy. Z jednej strony nieobecny, chłodny, na pozór bez emocji. A przecież targany emocjami potężnymi i obezwładniającymi.
Folder korzysta z tego głosu na różne sposoby. Czasem wybiera się na zimnofalowe wycieczki, grając tonące w pogłosach transowe piosenki, jak to było na płycie Red Lof. Kiedy indziej gra w otwarte karty i serwuje niemal-radiowe-hity, rasowe piosenki z mocnymi indie-gitarami.
W tej muzyce pulsuje neurotyczna potrzeba ucieczki: zniknięcia, rozpłynięcia się w smogu, we mgle – tak jak u Sonic Youth, Joy Division czy w Spiritualized. To dźwięki rozmytych latarni, kropli deszczu rozbijających się na szybach samochodu i mokrych, błyszczących jezdni.
Po długiej nieobecności, trójmiejski zespół Folder powrócił na jeden koncert w grudniu 2015 – specjalnie po to, aby podczas festiwalu SpaceFest! zagrać materiał ze swojej debiutanckiej płyty „Red Lof” wydanej w 2009 roku. Oprócz „Ref Lof” zespół wyknał utwory z pierwszej EPki „Inside”.
Folder wystąpi w pierwotnym składzie: Jędrek Chrapek (bas), Mariusz Kużownik (gitara), Michał Miśkiewicz (perkusja), Joanna Bielawska (wokal) oraz gościnnie Michał ‘Kostek’ Stolc (klawisze).
DYSKOGRAFIA
Get Real (nasiono 2011)
Hello (nasiono 2010)
Red lof (nasiono 2009)
+
utwór „The Bad Parts” na kompilacji „Generacja XXI – Jarocin Festival 2008”
utwór „Aniseed” na kompilacji „We are from Poland-vol.3” http://wearefrompoland.blogspot.com/2008/05/we-are-from-poland-vol3-dont-panic.html
Inside EP wydany w trzech internetowych net-labelach: Transtienda (ESP) – http://trastienda.org/2008/inside/ Probablyworse (USA) – http://folder.probablyworse.com/ Tonmagnet (GER) – http://www.tonmagnet.de/
www.facebook.com/folderband
http://folder.bandcamp.com/
Płyta „Red Lof” (…) to jeden z najważniejszych debiutów ostatnich miesięcy na rodzimej scenie alternatywnej. Ten krążek to zestaw bardzo dobrych, na swój sposób przebojowych kompozycji, w których płynnie łączą się elementy indie rocka i stylowo odtworzonej nowej fali sprzed ponad dwóch dekad.
Przemysław Gulda, Gazeta Wyborcza